(0)

Privacyverklaring

Selecteer Regio

DeliverBooo

Iedereen heeft wel van die ‘lazy sundays’ (of tuesdays, of thursdays…)


Iedereen heeft wel van die ‘lazy sundays’ (of tuesdays, of thursdays…) waar je niet echt tot koken toe komt, en je liever iets bestelt om te eten. Er is de typische pizzeria of pitta in de buurt die met brommertjes aan soms wat minder verantwoordelijke snelheden door het Brusselse verkeer zoeven om je die welverdiende maaltijd warm aan je deur te komen leveren. Weinig trendy of modern zou men denken.

Wel sinds kort kan het anders. Op je smartphone kan je via een fancy app, maaltijden van de meest trendy restaurants aan je voordeur laten leveren. Milieuvriendelijk en puur op kracht van mensenlijke fietsarbeid in een volledig reflecterende tenue, worden deze meer luxueuze maaltijden geleverd. Bestellen, betalen en de je warme hap live volgend op een interactieve kaart kan allemaal in de app, menselijk contact met de koerier is optioneel. In wat een mooie tijd leven we toch.

Maar is dit steeds populairder wordend koerierbedrijf wel zo ‘clean’ als de app laat uitschijnen?

De koeriers zijn ‘self-employed’. Door de bril van het bedrijf betekent dit dat onze koeriers eigenlijk vrolijke tewerkgestelde mensen zijn, die na hun uren graag fietsen en daar nog een centje mee kunnen bijverdienen. Dit volledig flexibel, en aangepast aan de levensstijl van elke koerier

Kortom jonge urban fietsliefhebbers die als hobby op hun design-fiets door de stad fietsen, en nu na hun werkdag of op hun vrije dag nog een centje kunnen bijverdienen. Dit volgens het koerierbedrijf tot wel €13/u.

Maar achter die trendy glimlach schuilt soms een heel andere realiteit. Onze jonge koeriers zijn dan wel self-employed, en kunnen zogezegd bijklussen zoals het hen belieft, toch is de realiteit van het koerier bedrijf wat harder dan we verwachten. Zo kunnen eenzijdig de vergoedingen per levering en de werkuren worden bepaald. Daarnaast verlies je, je voordelen als de reactietijd op mogelijke leveringen te traag is. Ook die €13/u is zeer optimistisch geschat. Enkel als de koerier alle extra’s premies binnehaalt, zoals minstens 3 leveringen per uur (+ €1,5) en minstens 50 leveringen in de laatste 15u ( + €25), komt deze in de buurt van dit bedrag. Fooien zijn niet verplicht, en doordat je via de app betaalt, ligt de drempel om een fooi te geven hoger.

Zelfs de meest afgetrainde en competitielustige fietskoeriers verdienen in een goede maand niet meer dan €1400. En die competitie tussen koeriers kan wel tellen, intussen zijn er in Brussel al zo’n kleine 2000 actief.

Fietsen door weer en wind, regen en ijzel in ons zeer fiets-vriendelijke Brussel, het koerierbedrijf kent de arbeidsomstandigheden van de koeriers waarschijnlijk wel. En voorziet dan hopelijk, naast hun marketing gerichte reflecterende tenues ook wel in fietsmateriaal. Neen, toch niet. De aankoop, het onderhoud en herstel van de fiets is volledig voor de rekening van de koerier. En als de koerier in een ongeval terecht komt tijdens het uitvoeren van een levering, is het ook dikke pech. Er wordt geen volledige verzekering vanuit het koerierbedrijf voorzien.

Kwatongen zouden zelfs zeggen dat de koerier de verloren maaltijd bij zo’n ongeval dan ook maar best terugbetaalt, met interest!

En zoals te verwachten zijn ziekte en zelfs beroepsziekten zoals een overbelaste knie, niet vanzelfssprekend gedekt. Aangezien dit ‘self-employed’ mensen zijn, bouwen ze ook geen sociale rechten op. Achter een werkloosheidsuitkering kunnen ze dus fluiten.

En eigenlijk is dat allemaal nergens voor nodig, er bestaat bescherming voor fietskoeriers (paritair comité 140.03). Dus enkel vragen aan onze trendy koerierbedrijven om deze bescherming toe te passen, zou al voor een hele verbetering zorgen. Voor meer info over je bescherming als fietskoerier kan je terecht bij het ABVV. Meer bepaald bij de BTB, de afdeling van het ABVV dat zich inzet voor alles wat met vervoer/transport te maken heeft. Je mag ook Magik? even bellen, dan zorgen wij voor het juiste contact.

Moest ons trendy koerierbedrijf weigeren om ook maar stappen te zetten in de richting van een betere bescherming van hun koeriers, kunnen we altijd kijken naar onze britse vrienden. Daar hebben de ‘self-employed’ koeriers van het bedrijf Deliveroo, 6 dagen gestaakt naar aanleiding van het éénzijdig verminderen van de vergoedingen. Iedereen weet dat we als vakbond altijd eerst de weg van dialoog bewandelen, maar als de overzijde niet wil luisteren…

Maar we weten ook dan consumentenbedrijven zeer gevoelig zijn aan de publieke opinie, dus als we deze lelijke werkelijkheid achter de reflecterende fietsers actief verspreiden in onze  kennissen kringen, verandert er misschien wel iets.

Misschien dus voorlopig maar je afhaalmaaltijd te voet gaan halen ;)

 

 

 

Terug Top

Deze internetsite maakt gebruik van cookies. Dit doen we om uw surfervaring op deze website beter te maken.
U kunt ten alle tijde deze cookies weigeren of verwijderen door de instellingen in uw browser aan te passen.
Meer informatie hierover vindt u op https://www.aboutcookies.org/

Als u gewoon verder surft, geeft u toestemming om deze cookies te gebruiken.