(0)

Privacyverklaring

Selecteer Regio

Supermedewerker gezocht m/v

Met de slogan ‘join the heartbeat’ werft het Canadese bedrijf Hudson’s Bay, onder meer de eigenaar van Galeria Inno, jonge werknemers voor hun warenhuizen. Toch even kritisch wezen...


Ze gebruiken daarvoor nu eens geen beroemde fotomodellen maar zogenaamde jonge ‘influencers’, die populair zijn als presentator, rapper of die op sociale media veel volgers hebben. Zij moeten symbool staan voor de werknemers die worden gezocht: jong, trendy, zelfverzekerd en modebewust. Ook de gevraagde manier van solliciteren sluit daar bij aan: na het checken van je profielen op de sociale media volgt een ‘on demand video interview’ en een telefoongesprek.

Start-up

Het gaat daarbij niet om enkele vacatures, In Nederland worden op deze manier 1800 jongeren aangeworven voor de net overgenomen V&D filialen (vergelijkbaar met Inno alleen dan failliet). Hudson’s bay belooft het karakter van een start-up. Het karakter wel te verstaan want Hudson’s bay is nu niet echt een start-up te noemen: in totaal heeft Hudson's Bay 450 warenhuizen en 65 duizend werknemers wereldwijd. Maar het karakter van een start-up is net de persoonlijke benadering en die is in deze sollicitatieprocedure toch echt ver te zoeken. 

Druk

‘Gaat jouw van logistiek vervulde hart sneller kloppen van magazijnen structureren?’ Met dergelijk populair taalgebruik wil het bedrijf de juiste mensen aanwerven. Gewoon geïnteresseerd zijn in een job in de logistiek is niet voldoende. Voor een job in de verkoop moet je al een kick krijgen van elke klant die met een aankoop de deur uitgaat en alsof dat nog niet genoeg is moet de klant zijn meest fantastische en memorabele winkelervaring ooit hebben gehad. Pffff, die druk.

Hip

Wat is nu eigenlijk ons punt? Prima dat Hudson’s bay kiest voor deze, waarvan zij denken ‘hippe’ sollicitatieprocedure. Ieder zijn overtuiging. Maar wat wij graag willen is dat alle jonge werkzoekenden al deze hipheid doorzien. Met andere woorden, deze  procedure is een grote marketingstrategie die vooral voordelig moet uitpakken voor het imago van het bedrijf. Het ‘bevel’ om in een roze broek ergens op te komen draven hoef je niet op te volgen, maar als je daar zin in hebt: doen. Zie jij het volledig zitten om je favoriete nummer in een ‘on demand video’ te laten horen, ga ervoor. Maar vergeet niet dat het bedrijf vooral zijn eigen belangen in het oog houdt en jou alleen gebruikt om in het trendy plaatje te passen.

Een job zoeken

Neemt niet weg dat er een verschuiving plaats vindt van de traditionele sollicitatiebrief naar meer creatieve vormen van solliciteren: een filmpje op youtube of een grote bijeenkomst. Wat wij echter vragen van alle werkgevers is om werkzoekenden die alles kunnen verkopen behalve zichzelf ook een kans te geven. Voor zover wij weten is er namelijk nog geen verband aangetoond tussen trendy, zelfverzekerd en modebewust zijn en een competente werknemer zijn. Sorry, iemand met veel skills.

Terug Top

Deze internetsite maakt gebruik van cookies. Dit doen we om uw surfervaring op deze website beter te maken.
U kunt ten alle tijde deze cookies weigeren of verwijderen door de instellingen in uw browser aan te passen.
Meer informatie hierover vindt u op https://www.aboutcookies.org/

Als u gewoon verder surft, geeft u toestemming om deze cookies te gebruiken.