(0)

Privacyverklaring

Selecteer Regio

Slaap je wel genoeg?

Met die vraag hebben 3000 slaapspecialisten van over de hele wereld zich beziggehouden.




Je zou tussen de 8 en 10 uur moeten slapen, maar wat blijkt? Je komt maar nauwelijks aan de 7 uur. En dat is een probleem. Dat je indommelt in de klas is nog het minst erg. Maar onderzoek wijst uit dat het risico op zelfdoding elk uur dat je meer slaapt met 11 procent afneemt. Een ander onderzoek toont aan dat roekeloos rijgedrag meestal meer een gevolg is van slaaptekort dan dat je niet zo goed kan rijden of gewoon een criminele inslag hebt. Er zo zijn er nog veel meer onderzoeken die een directe link aantonen tussen verstoorde slaap en agressie, sociale problemen en slechte studieresultaten.

Hoe komt het?

Ook dat is onderzocht. Junkfood als diner is geen goed idee en ook het ontbijt overslaan niet. Verder zijn sommige mensen angstiger wat ook weer slaapproblemen met zich meebrengt. Zo schijnen Britse kinderen veel banger te zijn dan Boliviaanse. En dan is er natuurlijk nog het blauwe licht van je gsm. Alleen schijnt je gsm buiten je slaapkamer laten ook weer niks op te lossen.

Conclusie?

Er is meer onderzoek nodig en er moet een betere communicatie komen naar een groter publiek. Maar sommige oplossingen zijn al concreter. In de VS beginnen sommige scholen om 7 uur, de scholieren die zo vroeg moeten beginnen slapen te weinig, hebben slechtere studieresultaten en zijn gestresseerd. Nu heeft een onderzoeker bedacht dat het goed zou zijn om jongeren naar school te laten gaan op een tijdstip passend bij hun slaapritme.  Dus dat ze zelf mogen bepalen of ze om 8 of om 9 uur beginnen. Een school heeft dit signaal opgepakt en biedt nu deze flexibiliteit. En wat blijkt? Beter concentratie, minder schoolmoeheid en jongeren die heel gemotiveerd aan hun huiswerk beginnen!

Magik? is alvast voorstander.

Terug Top

Deze internetsite maakt gebruik van cookies. Dit doen we om uw surfervaring op deze website beter te maken.
U kunt ten alle tijde deze cookies weigeren of verwijderen door de instellingen in uw browser aan te passen.
Meer informatie hierover vindt u op https://www.aboutcookies.org/

Als u gewoon verder surft, geeft u toestemming om deze cookies te gebruiken.